Timo_Virkkula

Kasvu tekee kipeää – Mutta on välttämätöntä

Blogi

Valtuustoryhmämme ryhmäpuheenjohtajan Timo Virkkulan puheenvuoro valtuuston talousarviokokouksessa.

Kun katsoo vuoden 2019 talousarviota voi todeta, että kasvu tekee kipeää. Kaupunkimme väkimäärä jatkaa kasvuaan ja tämä kasvava joukko tarvitsee paitsi tonttimaata, myös palveluita. Näiden palvelujen tuottaminen maksaa ja ennen kaikkea, niiden palveluiden tarvitsemat toimitilat maksavat, joten budjetin investointiosa on mittava.

Pelkät tyhjät tilat eivät kuitenkaan vielä riitä, niissä pitää olla toimintaa. Henkilökuntamitoitukset on tehty niin tiukoiksi, että kasvava asukasmäärä luo tarpeen henkilöstön lisäämiseen. Myös tukipalveluiden tarve kasvaa. Esimerkiksi jokainen lisäoppilas koulussa tarvitsee aterian, kirjat, kumit ja kartongit. Näin myöskin toimintamenot ovat kasvu-uralla. Me tarvitsemme myös uusia toimintoja, jotka parantavat jo olemassa olevia palveluita. Näistä hyvinä esimerkkeinä budjetissa ovat työllistämispalveluiden johtaja, jonka tehtävä on koota kaupungin työllistämispalvelut yhteen ja helpottaa varsinkin pitkäaikaistyöttömien ja ongelmallisesti työllistyvien palveluita, sekä terveyskeskuksen kotiutushoitaja, joka parantaa palveluohjausta merkittävästi ja laskee erikoissairaanhoidon kuluja

Mutta vaikka kasvu tekeekin taloudellisesti kipeää, on se välttämätöntä. Kaarinan tulevaisuuden kannalta on hienoa, että me joudumme nyt rakentamaan uusia, entistä isompia kouluja ja päiväkoteja. Ja tämä samaan aikaan, kun toisissa kaupungeissa lähellä meitä, joudutaan kokouksissa pohtimaan mistä kouluista sammutetaan valot pysyvästi. Kaarina on haluttu paikka asua ja yrittää ja pysyy sellaisena, kunhan pidämme luonnon ja maisemien lisäksi huolta palveluidemme tasosta.

Yksi selkeä uhka kasvussa ja siihen investoimisessa piilee ja se on tekemättömyys. Kaupungin väkimäärän kasvu on osattu ennustaa kohtalaisen tarkasti, kaavoituspäätöksillä voimme ohjata kasvua alueellisesti, joten tulevaisuuteen varautuminen on mahdollista perustaa tietoon. Me tiedämme, missä tarvitaan päiväkoti vuonna 2021, me osaamme ennustaa minkä kokoista alakoulua milläkin alueella tarvitaan vuonna 2035, kaikki tämä on ennakoitavissa, mutta liekö mahtavan kokoinen investointitaakka se, joka ajaa meidät tekemään vanhoja päätöksiä uudestaan, jättämään tärkeitä päätöksiä pöydälle, vaatimaan lisäselvityksiä paikoissa, jossa niitä on jo annettu.

Nyt on toiminnan aika, muuten me jäämme housut kintuissa kiinni siitä, että meillä ei ole osoittaa koululaisille muuta kuin parakkimajoitusta tulevinakaan vuosina tai vuosikymmeninä. Tehdyt päätökset pitää laittaa toimeksi, päätetyt rakennukset valmiiksi ja palvelut niissä käyntiin.

Eikä tämä rajoitu pelkkiin kouluihin tai päiväkoteihin. Kaupunkilaiset tarvitsevat muitakin palveluita. Me tarvitsemme valmiin liikuntahallin, joka palvelee päivällä koululaisia, iltaisin mitä moninaisempia harrastusryhmiä. Me tarvitsemme valmiin Hovirinnan rannan, joka muovautuu paitsi kaupunkilaisten olohuoneeksi, myös houkuttelevaksi vierasvenesatamaksi. Me tarvitsemme lähiliikuntapaikkoja, joissa kaupunkilaiset, vauvasta vaariin voivat harrastaa. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta jossain kohtaa rahat loppuvat.

Siksi sosialidemokraatit ovat halunneet, että vuoden talousarviokirjassa on mustaa valkoisella, että vuoden 2019 aikana laaditaan toiminnan kehittämis- ja talouden tasapainottamisohjelma. Talous saadaan kasvu-uralla tasapainoon vain sellaisella ohjelmalla, jossa sitoudutaan yli budjettivuosien ja parhaassa tapauksessa yli valtuustokausien. Tähän suunnittelutyöhön tulemme osallistumaan mielellämme ja tosissamme, koska vakaa talous on onnellisen kaupungin perusta. Ja, koska uskomme, että vakaa talous on saavutettavissa vastuullisilla päätöksillä, jotka ottavat huomioon sosiaalisen oikeudenmukaisuuden.

Vuosi 2019 olkoon siis toiminnan vuosi, jolloin tehtyjä päätöksiä viedään päättäväisesti eteenpäin ja toisaalta vastuullisen suunnittelun vuosi, jolloin turvataan tasainen kasvu, paitsi kaupungin asukasmäärässä, myös asukkaiden hyvinvoinnissa.

Kommentoi