Kaarinan SDP esittää uutta koulua Hovirintaan, joka sisältää sekä ruotsin-, että suomenkielisen esiopetuksen – Peruskorjauksen valmistelusta voidaan luopua

Etusivu

Päätöksenteossa tulee se hetki, kun pitää lopettaa vaihtoehtojen tutkiminen, tehdä päätöksiä ja seistä niiden takana. Hovirinnan koulun kanssa näin tehtiin ensimmäisen kerran viime syksynä, kun enemmistöpäätöksellä päädyttiin peruskorjaukseen. Hankesuunnitelma valmisteltiin, hyväksyttiin ja siirryttiin suunnittelijoiden valintaan. Tässä vaiheessa toki peruskorjauksen kustannukset olivat lähes kaksinkertaistuneet, mutta koska hankesuunnitelma näytti edelleen siltä, että sillä saavutettaisiin terve ja turvallinen koulu, se päätettiin hyväksyä.

Huhtikuussa tuotiin kuitenkin kaupunginhallitukseen ja -valtuustoon uusi, uudisrakentamista koskeva aloite ja koska se tuotiin Kokoomuksen toimesta, tarkoitti se, että poliittinen tahto toteuttaa onnistunut peruskorjaus ei ollut enää riittävä.

Tästä syystä myös SDP on tutkinut hankkeen toteuttamista uudelleen ja tullut seuraaviin johtopäätöksiin:

1. Kaupunginhallitukseen ja -valtuustoon tuotu aloite on sisällöltään vajavainen, koska se pakottaa uudisrakentamisen hankesuunnittelun samoihin raameihin, kuin peruskorjaus. Tässä ei SDP:n mielestä ole mitään järkeä, koska uudisrakentamista pitää voida tarkastella täysin omana projektinaan.

2. Päällekkäin valmisteltavat peruskorjauksen ja uudisrakentamisen suunnitelmat vievät turhaan virkamiesvalmistelun resursseja, kun riittävää poliittista tahtoa peruskorjaukseen ei kuitenkaan enää löydy.

3. Uudisrakentamisen hinta on laskenut ja peruskorjauksen noussut ja niiden välistä hintaeroa voidaan pitää hyväksyttävänä, koska uudisrakennukseen voidaan rakentaa täysin nykyaikaiset oppimisympäristöt, uuden rakennuksen terveellisyydestä voidaan olla vakuuttuneempia ja uuden rakennuksen korjausvelka on merkittävästi pienempi, kuin peruskorjatun.

Näistä syistä Kaarinan SDP esittää, että peruskorjauksesta vaihtoehtona luovutaan kokonaan ja käytetään kaikki resurssit uudisrakennuksen mahdollisimman hyvään ja nopeaan toteuttamiseen.

Lisäksi esitämme uudisrakennuksen hankesuunnitelman palauttamista valmisteluun niin, että mukaan suunnitelmiin otetaan myös suomenkielinen esiopetus. Palautusesitys tehdään, koska esi- ja alkuopetuksen kiinteästä yhteistyöstä on kaupungissa hyviä kokemuksia ja useimmat Kaarinan kouluista toimivat jo niin, että esikoululaiset ovat fyysisestikin alakoulun 1-2 -luokkien läheisyydessä, joten on kestämätön ajatus, että me tekisimme nyt uuden koulun, jossa tätä syvennettyä yhteistyötä ei olisi mahdollista toteuttaa.